Data, wat moet je ermee?

Posted on dinsdag, januari 10th, 2017 by Ronja Slierendrecht
NOS slotdebat

Data, we horen er veel over. Data-analyses zouden belangrijk zijn voor zo ongeveer elke industrie en volgens de experts zou het voor elk bedrijf verstandig zijn om zich hierin te verdiepen. Wij horen dan ook dat veel bedrijven hier ‘iets mee willen gaan doen’.

Nu zullen wij niet ontkennen dat data belangrijk zijn en van pas kunnen komen bij het vormen van een strategie, het voorspellen van toekomstige ontwikkelingen en het analyseren van gebeurtenissen. Wel denken wij dat er nogal wat ruis hangt om het begrip data. De koppeling met Big Data wordt vaak gemaakt, maar dit roept alleen maar meer vraagtekens op. We denken al snel aan dure experts, moeilijke systemen en de dreiging van privacyschending.

‘Zo wordt een op het eerste gezicht simpele samenvattingsdienst plots een bron van data waar veel waarde uit getrokken kan worden’

Klein beginnen

Is het dan nodig om direct experts in te huren en het groots aan te pakken om effectief om te gaan met data binnen jouw bedrijf? Wij denken van niet, laten we eens beginnen om te onderzoeken wat we kunnen doen met bestaande data. Vrijwel elk bedrijf verzamelt tenslotte al een hoop data maar doet hier nog (te) weinig mee.

Data verzamelen is namelijk één aspect, ze op een juiste manier verwerken en gebruiken is een tweede. Zoom Media monitort allerlei zoektermen voor bedrijven, overheidsinstellingen en adviesbureaus. We zorgen ervoor dat de klant altijd up-to-date is van de berichtgeving over de voor hun relevante onderwerpen op tv en radio. De klant krijgt een real-time melding en kan het bericht direct terugluisteren. Dit is natuurlijk handig voor communicatieafdelingen, omdat zij zo direct kunnen inspelen op gebeurtenissen. We zien echter ook dat de data nog meer waarde kunnen leveren.

Analyse vormt daarom een steeds belangrijkere factor op dit gebied. Door alle data die Zoom Media voor de klant verzamelt naast elkaar te leggen zijn al snel verbanden te leggen die inzichten kunnen bieden in de invloed van tv en radio op desbetreffende onderwerpen. Zo wordt een op het eerste gezicht simpele samenvattingdienst plots een bron van data waar veel waarde uit getrokken kan worden

Analyse

Dit is een voorbeeld vanuit één bedrijf maar waarschijnlijk zijn er in elk bedrijf voorbeelden te vinden van data die reeds worden verzameld maar nog niet worden geanalyseerd. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwsbriefinschrijvingen of aan de deelnemers van een event. Door gericht informatie te verzamelen en de tijd te nemen om dit te analyseren met een doel in het achterhoofd wordt het ‘werken met data’ plots een simpele methode in plaats van een vaag begrip waar je als organisatie ‘iets mee moet’.

Wij gaan ons in 2017 nog meer verdiepen in data en nemen jou graag mee in dit proces. We horen graag van je wat jouw bedrijf doet met data en hoe jij denkt over (big) data! Laat het ons weten via Twitter of stuur een email.Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van media monitoring? Abonneer je dan op de nieuwsbrief.